Menu

user_mobilelogo

 

Postactieven Woensdrecht op donderdag 13 oktober 2022 naar Maasvlakte 2.

Met goede zin, en uitkijkend naar deze dag, stonden de 25 leden in Hoogerheide voor het gemeentehuis klaar om in de bus van de Scheldestroom te stappen, met onze “eigen” chauffeur Ruud.
Deze leidde ons via Zeeland om, vanwege file vorming richting Rotterdam.
Wij als leden vonden dat natuurlijk geweldig, want wie wil er nou in de file staan, dat doen we privé al genoeg toch. En bovendien het was een schitterende route, dus op verzoek van de leden, hebben we dezelfde route ook terug gereden.
Voor ieders informatie, ook voor degenen die niet zijn meegegaan, wat was dit een fantastisch uitje, we hebben echt genoten, en weer is iets heel anders, dan alle vorige uitstapjes. En waarom dat zo was, nou, dat ga ik graag vertellen.
Tweede Maasvlakte We werden in het prachtige gebouw van Futureland gastvrij ontvangen, met in het mooie en leuke restaurant, een heerlijk kopje koffie met appelgebak. Uiteraard liet eenieder zich dat na zo’n rit heerlijk smaken. En eenieder kon even met zijn tafelgenoten bijkletsen voordat de rondleiding begon.
Maasvlakte En die begon in de filmzaal die voor ons speciaal was gereserveerd. Onze meer dan fantastische gids, Gerrit-Jan Postma, die de hele dag bij ons bleef, vertelde alle ins en outs over Maasvlakte twee, o.a. de aanleg, de tijdspanne waarin dat gebeurde, welke bedrijven met het aantal docking stations er gevestigd zijn, verbijsterend hoeveel dat er zijn, waaruit blijkt hoeveel wij dus ook consumeren met z’n allen. En dus ook het aantal kranen om de schepen, die daarbij nodig zijn te laden en te lossen. En daarbij dan weer het vervoer van de containers via lange treinen, en lange rijen vrachtwagens, die wij allen op de snelweg tegenkomen.
Container schipDaar komt heel wat bij kijken en is het daarom prachtig om te zien hoe de automatisering, daar in alle volle glorie werkt, zo ook de verkeerstoren waar de mannen en vrouwen achter de schermen zitten, 24 uur per dag, in een wisselende dienst van 4 uur op en af, om de schepen veilig met de loods binnen te laten varen en ook weer veilig te laten vertrekken.
 Rondvaart                    Na alle info van de gids in de filmzaal, werden wij door hem meegenomen naar de rondvaartboot, die klaar lag, we hadden de hele boot voor ons alleen, oftewel wij waren op dat moment de enige passagiers, hoe fijn is dat.
En voor dat de trossen los waren, begon onze gids gelijk weer verder te vertellen, over de gigantische schepen die daar liggen, die we bijna konden aanraken. U en ook wij zien de containerschepen wel eens op zee, de Schelde, of elders varen, en dan denken we…..zo wat een schip , en je vraagt je af hoeveel containers er wel niet op staan, zie foto’s. Nu weten wij die geweest zijn….het zijn er veel, heel veel, afhankelijk van de grootte van het schip. Onbegrijpelijk dat dat over de zeeën vaart. En met stormen overeind blijft. We hebben gezien hoe de kranen de containers lossen of laden en die op karretjes op de treinrails plaatsen en die de container naar de opslagplaats brengt, waar hij drie dagen gratis mag wachten, tot de vrachtwagen hem komt halen. Als na die drie dagen de container niet is opgehaald, moet er door de vervoerder een aanzienlijk bedrag betaald worden voor iedere dag dat hij er langer staat.
En gelukkig stond tijdens de rondvaart, zoals afgesproken de lunch klaar, want onze magen begonnen te knorren. Er waren heerlijke luxe belegde broodjes, een sapje, en watertje, en een mand met heerlijk fruit, vooral de mandarijntjes waren in trek bij een ieder, waarom? Omdat die zo heerlijk waren, dáárom.
Dus liet eenieder het zich dan ook goed smaken.
Jammer was dat het tijdens de rondvaart redelijk slecht weer was, veel miezer dus niet zo goed zicht, maar omdat we zo dicht langs de schepen vaarden en je die dus door de enorme grootte echt niet kon missen was het in samenwerking met de fantastische rondleider een geweldige rondvaart, met heel veel info over het havengebied. Velen leden hebben dan ook de camera gepakt om hier blijvende plaatjes van te maken voor het thuisfront.
RondritVanaf de boot zijn we weer de bus ingegaan samen met onze rondleider en hebben we met zijn uitleg een hele tour gemaakt over de Maasvlakte, wat kan deze man veel vertellen ongelooflijk knap, wat er in die man zijn hoofd zit opgeslagen en het dan ook nog goed kunnen overdragen, chapeau! Ook vertelde hij o.a. dat ze beginnen op Maasvlakte 2 met het aanleggen van een fabriek ten behoeve van Waterstof.
En dat ze nog steeds bezig zijn om zand te winnen, voor grond voor uitbreiding van de overslag capaciteit. Dus Maasvlakte 2 is nog lang niet klaar en groeit nog steeds.
Na de rondrit kon een ieder nog een half uur even vrij door het museum bewegen, voordat we met zijn allen weer voldaan, en een hoop wijzer naar Hoogerheide reden.
Mocht U deze dag niet zijn mee geweest en denkt U na mijn verslag en foto’s van jee toch interessant, wij kunnen het U aanraden om zelf een keer er naar toe te gaan, en zeker nadat U het museum heeft bezocht ook de rondvaartboot te nemen om met eigen ogen deze zeereuzen te aanschouwen.
Zoals gewoonlijk zeg ik dan aan het einde van mijn verhaal voor diegene die zijn meegegaan, geniet nog even van de foto’s. En voor diegenen die om welke reden niet meekonden, ook voor jullie zijn de foto’s en het verslag toch altijd leuk om even te kijken en te lezen.
Ik en Henk zegen tot de volgende bijeenkomst op 17 november, in de Schuttershof waarvan u een uitnodiging krijgt, en waar we u allen hopen te ontmoeten voor een gezellig samenzijn.

Groet, Marian van Bergem.

 

Foto's Dagtocht Tweede Maasvlakte